fbpx

ITers geven meerdere malen aan dat als ze benaderd willen worden dat dit via de mail is en niet direct op de mobiel of op facebook. Echter de ITers reageren steeds minder vaak op emails en ik zal je proberen uit te leggen hoe dit komt en wat je er aan kunt doen.

Recruiters en vooral bureau recruiters en vooral black listed bureau recruiters staan vaak onder druk door targets, bonussen en andere incentives. Hun eerste reactie is nog meer mail versturen en nog brutaler worden en dit geeft een averechts effect.

Dit zijn de issues en lees hoe je ze op kunt lossen:

Talenten hebben vaak geen idee wie je bent.
Je e-mail respons zal waarschijnlijk hoger zijn als corporate recruiter van Google, Facebook, of zelfs Booking.com en Coolblue. Als je aan het werven bent voor een kleiner bedrijf, ga er dan maar vanuit dat je digitale online footprint aan de andere kant nihil is. Dit is ook de reden dat Employer Branding zo enorm belangrijk is, de eerste indruk van een website, een filmpje en foto’s en unieke authentieke verhalen van je medewerkers. Zorg dat je professionaliteit uitstraalt en zorg dat je de doelgroep aanspreekt. Ik kan daar niet vaak genoeg op hameren.

Zorg voor een interessant onderwerp
Refereer bijvoorbeeld aan een blogpost of aan een hobby van iemand, zorg dat je in de huid kruipt van dit Talent. Bijvoorbeeld homerun bij een honkballer, of wat een interessante blog over (onderwerp). Je zorgt vaak dat ze verder lezen en dan komt het op de inhoud van de email aan. Dit zal ik zo verder behandelen. Zorg dat je ook afwisselt en A/B testen doet met je onderwerpen. Kijk wat aanslaat, het is de bedoeling dat ze verder gaan lezen en niet direct een link leggen met o wederom een bedrijf die mij wil overhalen om voor hen te werken. Deze Talenten krijgen in ieder geval wekelijks zeer veel mails met onderwerpen als contact, op zoek naar een nieuwe uitdaging

Je boodschap is generiek, onpersoonlijk, en onnauwkeurig.
Spray and pray zorgt er zeker voor dat Talenten je bericht direct naar de prullenbak sturen. Neem de tijd om de boodschap te personaliseren en check het portfolio en de interesses van een Talent.
Breek de mail in drie stukken op:

Opening: Zorg voor een authentieke opening en vertel hem waarom jij denkt dat hij waardevol is om kennis te maken met je bedrijf. Als je wederzijdse contacten hebt, benoem deze dan.
Een korte introductie van je bedrijf: Noem geen specifieke vacatures, maar vertel waarom jouw bedrijf zo gaaf is om kennis te komen maken. Benadruk je missie en je cultuur en geen arbeidsvoorwaarden
Call-to-action: Sluit af met een call-to-action. Bijvoorbeeld mag ik je volgende week eens bellen en dit mag natuurlijk ook na kantoortijd.
Je boodschap is te opdringerig.
Je ziet ik heb het alleen over kennismaken, niet solliciteren. Geen vacatures, geen nieuwe uitdaging of andere lulkoek bingo woorden. Recruiters geven vaak direct een jobaanbieding in de mail, het hele functieprofiel en zelfs een voorgestelde datum en tijd voor een eerste gesprek.
Ik vergelijk het altijd met daten. Je gaat toch ook niet lukraak mails sturen met als uitnodigingstekst, wanneer spreken wij af? Rustig aan, gewoon kennismaken, slowly slowly catch the monkey.
Je moet eerst contact leggen. Een gesprek aangaan. Geef het Talent de tijd om te beslissen of ze geïnteresseerd zijn en als ze geinteresseerd zijn zorg voor een follow-up.