fbpx

Bureau recruiter, liegen het hardst!
De recruitment branche staat bij veel IT’ers equivalent aan oneerlijkheid en gladde verkooppraatjes. Er wordt bij bureau recruiters nadruk gelegd op resultaten. Onhaalbare targets, hoge bonussen en dit trekt een bepaalde “recruiter”. Ik vergelijk ze vaak met autoverkopers, altijd van een oud vrouwtje geweest, altijd binnen gestaan en nog meer van dat soort onzin. De bureau recruiters moeten dezelfde soort onzin verkopen aan de opdrachtgevers. Kijk eens wat een goede kandidaat. Deze past perfect, vertoond geen mankementen, etc..

Zijn het dan alleen de bureau recruiters? Nee hoor, maar die spannen wel de kroon. Maar door corporate recruiters wordt er vaak onvoldoende tegenwicht tegen de hiring manager gezet. Vaak zie je een verticaal aannamebeleid, daarmee krijgt de een corporate recruiter onvoldoende tools in handen om talenten te overtuigen.
Deze recruiter wil ook de lijnmanager niet teleurstellen en is daarmee ook resultaat gedreven en gaat ook de baan proberen te verkopen aan het talent wat hetzelfde gaat doen bij een nieuwe werkgever.

Vertel de waarheid en niets dan de waarheid
Wat als we nu eens allemaal de waarheid gaan vertellen, wordt het dan anders? Nou het wordt vaak wel lastiger. Nu kan je de baan niet gaan verkopen en dezelfde onzin in andere woorden vertellen aan de opdrachtgever of de hiring manager. Vertel gewoon de waarheid, daar hebben mensen recht op.
En ja dat duurt wat langer, want eerlijkheid duurt het langst. Maar het scheelt sollicitatiegesprekken, vergroot je first time right en op lange termijn gaan de kosten per hire naar beneden. Want eerlijkheid zorgt ook voor minder mismatches.