fbpx

Er is een reden dat softwareontwikkelaars de meest gevraagde Talenten zijn. Er zijn er gewoon (nog) veel te weinig.
Van senior iOS developers tot Ruby on Rails developers. Deze doelgroep heeft de banen en opdrachten voor het uitkiezen.
Veel organisaties worstelen om deze talenten aan zich te binden en worden daardoor beperkt in hun groei. Vooral bij startups, kan het juiste talent hun succes maken of breken.
Wat zou de marktwaarde van Uber, AirBnB of Instagram geweest zijn als zij niet tijdig het juiste talent niet aan hen hadden weten te binden?

Waar grote organisaties zich nog een misser (bad hire) kunnen veroorloven, hebben startups vaak deze luxe niet. Hier de stappen en tips die cruciaal zijn om talent te benaderen.

Zorg dat je een helder profiel opstelt.

  • Wat is je ideale software ontwikkelaar?
  • Hoe gaat je teamsamenstelling eruit zien?
  • Wat ben je bereid om een top ontwikkelaar te betalen?

Kwaliteit heeft zijn prijs zeg ik altijd en wees niet te krenterig, het juiste talent is het waard. Kijk eventueel ook eens naar aandelen of opties. Dit kan een goed middel zijn om een top ontwikkelaar aan je te binden.
Of kun je een model bedenken waar je ontwikkelaars op afstand kan laten werken. Bijvoorbeeld Vicancy een video vacatureplatform heeft Nederlandse ontwikkelaars geworven om te werken in Bali, Indonesië.

In termen van technische vaardigheden moet een senior ontwikkelaar veelzijdig zijn. Het is minder belangrijk dat ze goed bedreven zijn in jouw specifieke software, aangezien hun kennis en ervaring hen in staat stellen om de specifieke kennis snel eigen te maken.
Kijk hoe software ontwikkelaars zich profileren op sites zoals GitHub & StackOverflow en in mindere mate het CV.

Tot slot, en misschien vanzelfsprekend. Het is een dikke pré wanneer een ontwikkelaar ervaring heeft in het werken bij een startup of een kleinere organisatie.
De werkzaamheden mogen nagenoeg hetzelfde zijn bij een organisatie van 10 of 10.000 medewerkers, maar de culturele verschillen zijn immens.

Koud benaderen? Niet doen! 
Bijna alle software ontwikkelaar hebben een hekel aan e-mails. Of erger, aan telefoongesprekken. Zij worden constant bestookt door recruiters die massaal en niet persoonlijk iedere ontwikkelaar benaderen.
De spray-and-pray aanpak werkt niet.
LinkedIN? Daar distingeren steeds meer ontwikkelaars zich van, om de eerder genoemde reden.
De beste kans van slagen heeft een warme introductie. Zelfs zoiets kleins als een verwijzing van een vriend of collega kan al het verschil maken. Ook al is deze ontwikkelaar niet passend voor je startup of zijn ze niet geïnteresseerd. Zij kunnen je weer op weghelpen naar andere ontwikkelaars die zij kennen, die op hun beurt weer mensen kennen en zo bouw je een netwerk of een talent pool. Deze ontwikkelaars zijn vaak uit het juiste hout gesneden en zijn beter doorgelicht dan met de koude-mail-route.

Pitch & Sell
Om voor je startup software, in het bijzonder ervaren, engineers te werven moet je pitchen en verkopen. Net zoals bij je financiers en bij de potentiele klanten.
Hoe gaat jouw startup zich onderscheiden van de massa? Hoe ambitieus is je team? Hoe gaat je idee de wereld veranderen? En, ten slotte, hoe past de ontwikkelaar in het team?
Je zal antwoorden op deze vragen moeten hebben voordat je begint de pitchen. Dit zal de kans aanzienlijk vergroten om de ontwikkelaar ervan te overtuigen om baan bij je startup te accepteren.

Kwaliteit is het belangrijkste criteria
Welk soort ontwikkelaar je ook zoekt, je moet niet het screening proces veranderen. Niet afzien van een codering test om een zware programmeur tegemoet te komen, en niet snel junior engineers interviewen alleen maar omdat jij je team moet uitbreiden. Talent maakt en breekt je team. Zorg voor kwaliteit!
Laatste tip voor de codering test: zorg voor een test die uit de praktijk komt, dit spreekt tot de verbeelding en zal aanslaan bij de ontwikkelaar.